Konst-igt och knasigt på OpenArt
När värmeböljan dragit in över landet vill vi helst bara vistas utomhus i naturen eller i hängmattan. Vill man ändå ha lite kulturella upplevelser finns ju mycket att ta till sig av det som bjuds utomhus. Jag har skrivit en artikel med tips på konstupplevelser utomhus värda en omväg i sommarsverige. Du kan läsa den här!
Jag besökte nyligen Örebro där konstbiennalen OpenArt pågår sedan snart två veckor. En utomhusutställnings med ambition att skapa inspiration, nya tankar och samtal genom hög konstnärlig kvalitet och frihet. Vilket den gör hos örebroarna och andra besökare. Som konstälskare själv kan jag bara uppmana att uppleva den själv och (Örebros fina stadskärna runt Svartån och slottet!) och se vad den väcker för känslor! Kanske av upprymdhet, likgiltighet eller tankeväckande- precis som de flesta konst- eller kulturupplevelser! Själv hittade jag några gobitar, om än kanske inte lika intagande som tidigare års versioner av OpenArt.



båtar och riskera sina liv på flykt. foto: privat

utrymmen till attraktioner för sprudlande liv och lekfullhet. foto: privat


Tips i Örebro:
Bo: Nya Scandic Örebro Central är det nyaste hotellet i Örebro som öppnade i våras, beläget ett stenkast från Örebros tågstation. I samma stil och koncept som Scandics senaste nyöppningar; öppen lobby med lounge, restaurang med stora matbord och varma färger men också spartanskt inredda rum men med sköna sängar!
Kivik Art i Skåne
En annan “konstig” plats värt en omväg är Kivik Art Center utanför Simrishamn på Österlen. En skulpturpark på en av de vackraste platserna (och granne med en viss Ulf Lundell som retar sig på vissa av objektens placering) Varje år tillkommer en ny skulptur så värt ett återbesök för den som redan varit här!



